FERSK BLÅ TÅKE, en performance av Mercedes Mühleisen

Kunsthall Trondheim

--NO-- (English below)

I norrøn folketro finnes det en liten, ofte oversett skikkelse, kalt en “Utburd” - gjenferdet etter et barn som ble satt ut i skogen for å dø. Det fortelles at spøkelsene roper og synger i skogen på sene sommerkvelder eller sniker seg inn til mødrene sine om natten for å drikke melk mens hun sover. Utburdene kan være uforutsigbare, sterke, og så tunge at de presser folk ned i underverdenen.

“Fersk blå tåke” er en performance, et rituale og et minnearbeid som finner sted ved solnedgang i en skoglund ved Ladehammeren. I performancen er tiden en lukkemuskel som har åpnet seg, og alt som har skjedd i skogen er her enda, som levende rester. Spøkelsene har kommet tilbake, ikke for å finne ro, men for å rope. Performancen søker å grave fram stemmer fra mellomrommene som oppstår; mellom det levende og det døde, mellom lagene av tid, mellom det som både vekker omsorg og frykt; et lite spøkelse med stor kraft.

Sagnene om utburdene har et brutalt historisk bakteppe. På 1600-tallet innførte Christian V en lov som kunne medføre dødsstraff for kvinner som fødte i skjul eller tok livet av nyfødte. Loven kriminaliserte også å føde barn utenfor ekteskapet. Stat og kirke bidro med andre ord sterkt til at barnedrapene skjedde. Den nådeløse håndteringen av kvinner dømt for barnedrap forteller om frykt for, og ekstrem kontroll av kvinnelig seksualitet. Disse holdningene har skremmende nok også gjenklang i dag, blant annet gjennom innstramming av abortlovgivning i mange deler av verden og en tilbakekomst av arkaiske ideer om kjønn.

Mühleisen har med seg Goro Tronsmo og Marie Gurine Askeland i performancen. Flora Wiederkehr spiller fløyte.

Møt oss ved Krutthusbakken bussholdeplass klokka 21:00 den 23. august 2025. Se etter det blå lyset. Performancen starter 21:05 og varer i ca 20 minutter.

ADGANG: GRATIS
-
Mercedes Mühleisen (f.1983 i Østerrike) bor i Oslo og gikk ut av Kunstakademiet i Oslo i 2010. Hun jobber primært med videoinstallasjoner og performance. Arbeidene hennes er ofte bygget opp rundt egne tekster, som hun iscenesetter og dramatiserer. De reflekterer en interesse for mytologi, historie og natur. Hun har blant annet vist arbeider på Fotogalleriet, Oslo; Sandefjord Kunstforening, Sandefjord; Royal Albert Memorial Museum, Exeter; Kunsthall Oslo, Oslo; Astrup Fearnley Museet, Oslo og Kunstnernes Hus, Oslo.

Fersk blå tåke er del av 2025 iterasjonen av Hannah Ryggen Triennale, et samarbeidsprosjekt på tvers av flere av Trondheims kunstinstitusjoner. Hannah Ryggen Triennale er initiert av Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum. Samarbeidspartnere er: Dropsfabrikken, Kjøpmannsgata Ung Kunst (K-U-K), Kunsthall Trondheim, Trondheim kunstmuseum, Trøndelag senter for samtidskunst, og Ørland/Bjugn Kunstforening.




--EN--

Nordic folklore tells of “utburder”, small ragged ghosts of children who were left in the forest to die. They shout or sing loudly through the forest on late summer evenings. Some sneak into their mothers at night to drink milk as she sleeps. They are strong, and so heavy that they can drag people down to the underworld. “Fersk blå tåke”, a new performance by Mercedes Mühleisen takes these spirits as a starting point for a combined ritual and act of remembering, in a forest grove. In the performance, time is a sphincter which has opened. Everything that has happened in the forest is still here as living remains. The ghosts have returned, not in search of peace, but to stir the quiet.

The legends associated with ghost children have a brutal historical legacy. In the 17th century, Christian V introduced a law that carried the death penalty for women who gave birth in secret or killed newborns, whilst simultaneously criminalizing giving birth outside of marriage. State and church combined to persecute women, place their bodies under extreme controls and encourage a culture of secretive infanticide as last resort. Unfortunately, these attitudes resonate anew today, felt through tightening abortion legislation and returns to archaic attitudes towards women's rights.

"Fersk blå tåke” seeks to evoke voices from the liminal spaces that arise—between the living and the dead, between layers of time, between that which stirs both tenderness and fear; small ghosts with loud voices.

Mercedes is joined by performers Goro Tronsmo and Marie Gurine Askeland and the musician Flora Wiederkehr.

Join us at Krutthusbakken bus stop at 21:00 on August 23, 2025. Look for the blue light.


INFO:

Mercedes Mühleisen (b.1983 in Austria) lives in Oslo and graduated from the Oslo Academy of Fine Arts in 2010. She works primarily with video installations and performance. Her works are often built around her own texts, which she stages and dramatizes. They reflect an interest in mythology, history and nature. She has shown works at Fotogalleriet, Oslo; Sandefjord Kunstforening, Sandefjord; Royal Albert Memorial Museum, Exeter; Kunsthall Oslo, Oslo; Astrup Fearnley Museet, Oslo and Kunstnernes Hus, Oslo.

Fersk blå tåke is part of the 2025 iteration of the Hannah Ryggen Triennale, a collaborative project between several of Trondheim’s art institutions. Hannah Ryggen Triennale is initiated by Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum. Partners: Dropsfabrikken, Kjøpmannsgata Ung Kunst (K-U-K), Kunsthall Trondheim, Trondheim kunstmuseum, Trøndelag senter for samtidskunst, and Ørland/Bjugn Kunstforening.

Se mer fra Kunsthall Trondheim